2014-03-27

Mer bönor

Sedan i december har jag haft väldigt torra och spruckna läppar och skyllt på både det ena och det andra. Nu har jag kommit fram till att det förmodligen är någon slags brist efter det att jag har börjat äta vegetariskt och att jag behöver äta mer baljväxter. Som till exempel falafel. Hittade ett mycket gott recept hos So, I live in Berlin.



3 dl kikärtor (blötlagda i minst åtta timmar)
2 vitlöksklyftor 
1 liten lök
5-10 cm purjolök 
½ dl persilja 
½ dl färsk mynta eller koriander 
1 msk vetemjöl 
1 tsk salt 
½ tsk bakpulver 
2 msk vatten 
1 krm cayennpeppar 
1 tsk spiskummin 
2 krm kanel 
(ev 1 dl sesamfrö till panering)
Generöst med olja att steka eller fritera i

Skölj kikärtorna och mixa ihop allt. Om tid finns: låt vila i kylen någon timme. Annars: forma till små bollar, stek några minuter på varje sidan och ät. Enkelt och gott!

Jag följde inte receptet till punkt och pricka, men på ett ungefär. Tyckte de blev riktigt goda och komma göras fler gånger hemma hos oss. Nour kunde också hjälpa till genom att vända falaflarna (pluralform på falafel?) i sesamfrön. Att smaka dem var hon dock mer tveksam till. Kanske nästa gång. 

5 kommentarer:

Nina sa...

Är det dina falaflar på bilden? Nu har jag också testat men mina såg inte ut så...

Martina sa...

Spännande, hur såg dina ut? Och framförallt: blev dom goda? :)

Martina sa...

Och ja, det är mina på bilden :)

Nina sa...

De blev goda men de blev jättelösa så de hade svårt att hålla ihop. Fast jag skippade den där kylskåpsvistelsen... hade kanske blivit lite fastare i konsistensen då. Men det här är andra gången jag gör falafel och första gången blev de jättetorra och en pina att äta så om man tänker på det så gör jag ju framsteg i alla fall :D

Martina sa...

Lite lösa blev mina också, sköra men ändå inte svåra att forma. Och jag hade inte heller i kylskåp... Kanske skulle ha väntat med vattnet. Roligt med recept att resultaten oftast blir så olika :)